اصول طراحی دکوراسیون آشپزخانه

زمانیکه برای دیدن یک خانه ای که قصد خرید و یا اجاره آن را دارید می ­روید، فضای آشپزخانه و اصول طراحی دکوراسیون آشپز خانه  توجه شما را جلب می­ کند. مثلا ممکن است به نظرتان بزرگ و دلباز باشد و یا نورگیر بودن آن توجه شما را جلب کند و یا بالعکس بگویید چه آشپزخانه طویل و درازی !!! همه این ها از مواردی است که معماران باید در طراحی آشپزخانه به آن توجه کنند ه معماران در زمان طراحی آشپزخانه باید به آن توجه کنند. ظراحی دکوراسیون آشپزخانه از جمله موارد مهم هست که برای این کار باید از یک طراح خوب کمک بگیرید .

کدوم طرح آشپزخانه ، بهترین مدل برای منزل شما است ؟

قبل از اینکه شما خانه ­ای را خریداری و یا اجاره کنید کنید و برای طراحی دکور آشپزخانه تصمیم بگیرید؛ طراح و معمار خانه باید بهترین فضا را برای آشپزخانه در نظر بگیرد. با توجه نقشه خانه و نورگیری، آن فضایی که برای آشپزخانه در نظر گرفته می­ شود فرم ­های مختلفی خواهد داشت. برخی از انواع طرح آشپزخانه قابل تغییر هستند و شما در بازسازی آشپزخانه هم می ­توانید تغییراتی در آن ایجاد کنید. همچنین فرم و مدل آشپزخانه در طراحی کابینت آن تاثیرگذار است .

انواع مدل آشپزخانه عبارتند از:

  • مدل خطی
  • مدل ال شکل
  • مدل موازی
  • مدل جزیره ­دار
  • آشپزخانه اپن ­دار

در طراحی آشپزخانه از موارد زیر غافل نشوید :

طراحی آشپزخانه اصولی دارد که باید طراحان به آنها توجه کنند و عبارتند از :

ابعاد آشپزخانه باید در حداقل­ ترین اندازه خود؛ حدود 5/5 متر مربع باشد. در این صورت فقط وسایل ضروری در آشپزخانه جای می­ گیرند. برای اینکه از آشپزخانه به عنوان فضایی برای صرف غذا استفاده شود باید مساحت بیشتری داشته باشد.
استانداردها در ابعاد و اندازه بخش­ های مختلف آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. این استانداردها با توجه به ارگونومی انسان و راحت بودن دسترسی افراد به وسایل مختلف در نظر گرفته می­ شوند. به طور مثال ارتفاع کابینت زمینی، طول و عرض کابینت­ های آشپزخانه، طول و عرض فضای قرارگیری یخچال و… جزو ابعاد استاندارد آشپزخانه هستند و باید رعایت شود .
یکی دیگر از اصول طراحی آشپزخانه در نظر گرفتن مثلث کار است. منظور از مثلث کار در آشپزخانه، مثلثی فرضی است که از قرارگیری سه وسیله مهم آشپزخانه یعنی یخچال، اجاق گاز و سینک ظرفشویی ایجاد می­ شود. با در نظر گرفتن این مثلث دسترسی به بخش ­های مختلف راحت­ تر می­ شود.
بعد از طراحی و در نظر گرفتن بخش­ های مهم آشپزخانه؛ باید به فکر ایجاد تاسیسات لازم برای آشپزخانه بود. پس قبل از هر گونه پرداختن به طراحی دکوراسیون باید فکر همه تجهیزات و تاسیسات لازم را کرد که جای مناسبی قرار بگیرند .

بیشتر بخوانید  دکوراسیون مدرن

نکات مهم در طراحی آشپزخانه:

توجه و رعایت برخی از نکته ­های مهم در طراحی آشپزخانه باعث افزایش کیفیت فضا و راحتی کار در آشپزخانه می­ شود، و معماران و طراحان فضا بابد به آن توجه کافی را داشته باشند برخی از نکات مهم عبارتند از :

طراحی آشپزخانه پنجره ­دار به وجود نور و تهویه کافی در فضا کمک می­ کند. افرادی که اهل آشپزی هستند و مدت زمان زیادی را در آشپزخانه می ­گذرانند به اهمیت این نکته­ به خوبی آگاهند.
سینک ظرفشویی بهترین گزینه برای قرارگیری در کنار پنجره آشپزخانه است. زیرا جریان هوا باعث خشک شدن سینک و رطوبت آن می­ شود.
قبل از اینکه کابینت ­های آشپزخانه اجرا شوند، باید به قرارگیری وسایل مختلف و فضای آنها توجه شود و کارهای تاسیساتی لازم قبل از نصب کابینت­ ها انجام شود.
علاوه بر نور طبیعی، لازم است به نورپردازی مصنوعی آشپزخانه توجه کنید. در حین انجام کارهای الکتریکی، به سیم­ کشی های لازم در آشپزخانه توجه کنید. در مطلب نورپردازی آشپزخانه مدرن به نکته­ های مهم آن اشاره کرده ­ایم.
اگر قرار است جزیره یا اپن آشپزخانه، فضایی برای نشستن و استفاده به عنوان میز ناهارخوری باشد باید به ابعاد و استانداردبودن ارتفاع توجه کرد. همچنین فضای زیر جزیره باید برای قرارگیری صندلی ­ها و راحتی نشستن افراد مناسب باشد.
متریالی که برای دیوار، سقف و کفپوش آشپزخانه انتخاب می­ شود باید به راحتی قابل شستشو و تمیز کردن باشد .

ارتفاع کف آشپزخانه با پذیرایی در طراحی آشپزخانه

در بعضی از طراحی­ ها، سطح آشپزخانه را بالاتر از سطح پذیرایی در نظر می­ گیرند. وجود اختلاف سطح آشپزخانه با پذیرایی مزایایی دارد و در عین حال ممکن است محدودیت ­هایی برای طراحی آشپزخانه به وجود بیاورد. با توجه به سبک طراحی آشپزخانه، ابعاد فضا و سلیقه کارفرما اختلاف ارتفاع کف آشپزخانه با پذیرایی اعمال شود و یا آشپزخانه و پذیرایی هم سطح باشند. وجود اختلاف ارتفاع؛ از نظر نظافت آشپزخانه، جداسازی فضای آشپزخانه از پذیرایی، طراحی شیب ­بندی کف آشپزخانه و… می­ تواند مثبت باشد. ولی برای داشتن آشپزخانه ای با طراحی مدرن بهتر است سطح آشپزخانه و پذیرایی هم سطح باشد، در اینصورت برای طراحی دکوراسیون هم دستتان بازتر است و میتواند آشپزخانه ای شیک تر داشته باشید .

بیشتر بخوانید  دکوراسیون داخلی اتاق خواب دخترانه

فانوس دیزاین مشاور و همراه شما در  اصول  طراحی دکوراسیون آشپزخانه میباشد .

درب کلاسیک

-14%
قیمت اصلی تومان22,000,000 بود.قیمت فعلی تومان19,000,000 است.
-12%
قیمت اصلی تومان25,000,000 بود.قیمت فعلی تومان22,000,000 است.
-12%
قیمت اصلی تومان25,000,000 بود.قیمت فعلی تومان22,000,000 است.
-14%
قیمت اصلی تومان22,000,000 بود.قیمت فعلی تومان19,000,000 است.
-14%
قیمت اصلی تومان22,000,000 بود.قیمت فعلی تومان19,000,000 است.
-12%
قیمت اصلی تومان25,000,000 بود.قیمت فعلی تومان22,000,000 است.

دیدگاهتان را بنویسید