کناف کاری سقف و دیوار

کناف کاری سقف و دیوار

ساخت و ساز و دکوراسیون‌های مدرن امروزی کارها را زیباتر، راحت‌تر و ایمن‌تر کرده‌است. این مسئله باعث شده تا طراحان و معماران داخلی به جای استفاده از مصالح سنتی از مصالح جدید و به روز استفاده کنند. “کناف ها” یکی از همین این مصالح ساختمانی مدرن هستند که در طراحی دکوراسیون داخلی به وفور استفاده می‌گردند. این صفحات روکش‌دار گچی یا “گچ‌برگ‌ها” را می‌توان در دیوارها و سقف‌های کاذب برای دکوراسیون استفاده کرد و طرح‌ و مدل‌های مختلف ایجاد نمود.
سیستم‌های ساخت و ساز خشک (بدون استفاده از آب) یکی از مصالح نوین هستند که جایگزین مصالح سنتی شده‌اند و در اروپا به صورت فراگیر رواج یافته‌اند. کناف یکی از همین مصالح بدون آب و در واقع روکش‌های کاغذی است که برای ایجاد سقف‌های کاذب، دیوارهای کاذب، ایجاد دکور برروی سقف یا دیوار استفاده می‌شود.

روش اجرای کناف کاری

کناف‌کاری به شش شیوه مختلف انجام می‌گردد که هر کدام بنا به نوع کاربرد آن با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به طور خلاصه هرکدام را معرفی کرده و به نحوه انجام آنها نیز اشاره خواهیم کرد:

1- کناف کاری دیوار کاذب پوششی

دیوار کناف در دو نوع دیوار جداکننده و دیوار پوششی ساخته میشود. دیوار جداکننده کناف دیوار دولایه گچبرگ و دیوار پوششی دیوار با یک لایه گچبرگ است. دیوار کناف دیواری غیر باربر است که برای تقسیم فضای داخلی ( پارتیشن بندی ) استفاده می شود. این نوع پارتیشن بندی میتواند فضای داخلی ساختمان و یا فضای داخلی مغازه باشد. برای ساخت دیوار کناف از المانهای stud و runner استفاده میشود. به عضو افقی رانر و به عضو عمودی استاد گفته میشود. استاد و رانر مقاطع U , C شکل هستند که صفحات کناف در یک یا چند لایه ، به وسیله پیچ مخصوص بر روی آنها نصب می شوند. همچنین دیوار کناف به صورت پوششی اجرا میشود. در این نوع دیوار که تک لایه گچبرگ است فقط از نبشی و F استفاده میشود.
این شیوه بیشتر در بازسازی منازل و ساختمان‌های قدیمی استفاده می‌گردد. این سبک خود به دو بخش تقسیم می‌شود:

کناف کاری دیوار کاذب پوششی با سازه

دیوارهای پوششی با سازه خود به دو گروه مجزا تقسیم می‌گردد:

الف: دیوارهای پوششی با سازه متصل به دیوار زمینه
در این شیوه، صفحه‌های روکش‌دار گچی بر روی یک زیرسازی فلزی که به دیوار زمینه متصل است، پیچ می‌شوند. در این شیوه یک فاصله آزاد میان صفحه‌ها و دیوار زمینه وجود دارد که از آن، برای عبور تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، استفاده می‌کنند.

این نوع پوشش کاری راه حل مناسبی جهت غلبه بر مشکلات اجرایی دیوار زمینه، نظیر ناصافی دیوار و یا شرایط نامناسب جهت اتصال پرلفیکس (رطوبت، میزان جذب، آلودگی و…) است. به طور مثال با این روش می‌توان یک پوشش برای دیوارهای برشی بتونی (که پوشش با سایر اندودها بر روی آن دارای محدودیت است) ایجاد نمود. با استفاده از این ساختار، پوشش کاری با ارتفاع تا ۱۰ متر قابل اجرا هستند.

ب:دیوارهای پوششی با سازه مستقل از دیوار زمینه
به لحاظ ساختاری، دیوارهای پوششی با سازه مستقل از دیوار زمینه، مشابه دیوارهای جداکننده کناف هستند؛ با این تفاوت که دیوارها تنها در یک سمت ساختار نصب می‌گردند. مزیت اصلی این نوع ساختار، عدم وابستگی به شرایط دیوار زمینه است. این نوع پوشش کاری، در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • در مقاوم‌سازی دیوارهای بنایی در برابر حریق در ساختمان‌های در حال بهره برداری
  • زمانی که پوشش‌کاری با ارتفاع بیش از سه متر باشد.
  • هنگامی که نصب بارهای طره‌ای با بارگذاری و محاسبات استاتیکی مشخص، مورد نظر باشد.
  • زمانی که فاصله تاسیساتی زیادی جهت تعبیه لایه عایق و یا عبور تاسیسات حجیم مورد نیاز باشد.
  • وقتی که دیوار زمینه ناهموار، سست، دارای شرایط اتصال نامناسب، دارای آلودگی و یا شرایط نامساعد دیگری باشد.
  • زمانی که استقلال کامل پوشش از دیوار زمینه مد نظر باشد (به طور مثال در بعضی از پروژه‌های مرمت و احیای ساختمان‌های تاریخی، جهت حفاظت از دیوار
  • زمینه در زمان بهره برداری امروزی از بنا، می‌توان بدون آسیب به دیوار زمینه یک پوشش ایجاد نمود).

دیوارهای کاذب پوششی بدون سازه

نحوه‌ی کار دیوار پوششی بدون سازه به این گونه است که ابتدا با کمک خمیر مخصوص (پرلفیکس) یک لایه از گچ پیش آماده را به طور مستقیم به دیوار وصل می‌کنند. سپس مرحله‌ی درزگیری را به صورت نواری توسط بتونه‌های مخصوص انجام می‌دهند. پس از اتمام این مرحله به ‌راحتی می‌توان عملیات کاشی‌کاری و کاغذ دیواری را انجام داد. از این شیوه برای مرمت و بازسازی استفاده می‌شود.

2- کناف کاری دیوار کاذب جداکننده

این شیوه برای جداسازی فضای داخلی ساختمان از دیوار کاذب جدا کننده استفاده می‌گردد و شامل قاب‌های فولادی سبک و پیش ساخته، به شکل C و U است. در این شیوه صفحات روکش‌دار گچی را در یک یا چند لایه توسط پیچ‌های مخصوص نصب می‌کنند. پس از نصب گچ‌های مخصوص در قاب‌های فولادی، تمامی درزها را توسط نوار بتونه‌کاری پر می‌کنند. پس از آماده‌سازی این سبک، می‌توان کاشی‌کاری، رنگ کاری، رنگ آمیزی و کاغذ دیواری را شروع کرد.

3-سقف کاذب کناف مشبک

برای آماده‌سازی سقف‌های مشبک از تایل‌های پوشالی و گچی استفاده می‌کنند. این تایل‌ها توسط آویزهای مخصوص به سقف وصل می‌گردند. در ابتدا آویزها به شکل زیرسازی به سقف وصل می‌شوند.

سپس تایل‌های درون شبکه که از قبل آماده شده‌اند برروی سقف قرار می‌گیرند. این شیوه‌ی کناف‌کاری از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین شیوه‌های کناف‌کاری است. چون می‌توان علاوه بر تنظیم ارتفاع، یکی از تایل ها را برداشت و به راحتی به تأسیسات الکتریکی داخلی دسترسی داشت.

برای سقف‌های کوتاه نیز می‌توان از سقف کاذب استفاده کرد. در این حالت باکس‌ها باید تا حد ممکن باریک و کم‌ عرض باشند.
برای سقف‌های کوتاه نیز می‌توان از سقف کاذب استفاده کرد. در این حالت باکس‌ها باید تا حد ممکن باریک و کم‌ عرض باشند. علاوه بر این ارتفاعشان از سقف اصلی هم در پایین‌ترین حد ممکن باشد. همچنین در سقف‌های کوتاه، سقف کاذب در وسط سقف و قاب لوستر پیشنهاد نمی‌شود .

4- سقف کاذب یکپارچه

استفاده از کناف سقف جایگزین بسیار مناسب و مقرون به صرفه ای نسبت به سایر مصالح ساختمانی است. سرعت بالای اجرای کناف سقف نسبت به گچکاری سنتی و همچنین عدم کثیف کاری و کاهش پرت مصالح از دیگر مزیت های اجرای سقف کناف است. همچنین با توجه به اینکه برای اجرای گچبری سقف نیاز به جوشکاری میلگرد و ساپورت گیری از سقف است، معمولاً از میلگرد تیرچه سقف ساپورت گرفته میشود. در این روش به دلیل شکستن قسمت سفالی تیرچه و همچنین جوشکاری میلگرد تیرچه ضعیف میشود که مسلماً منجر به ضعیف شدن قسمت سازه ای سقف میشود. از آنجا که المان F کناف با استفاده از میخ چاشنی به سقف و به صورت مستقیم وصل میشود هیچگونه مشکل سازه ای را به همراه نخواهد داشت. در زیر به صورت خلاصه به مزایای کناف سقف اشاره شده است:

سقف‌های کاذب یکپارچه را اغلب به عنوان سقف‌های کاذب جایگزین کرده و استفاده می‌کنند. برای زیرساخت کناف‌کاری این شیوه از زیرسازی فولادی استفاده می‌گردد.

به این صورت که در ابتدا صفحات کناف با کمک پیچ و مهره بر روی زیرسازی فولادی به صورت محکم نصب می‌شوند. پس از اتمام کناف‌کاری، مرحله‌ی درزگیری و بتونه کاری سقف شروع می‌شود. این شیوه نسبت به سایر روش ها با سرعت بیشتر اجرا می‌شود.

چون بدون فاصله بعد از خشک شدن بتونه می‌توان رنگ‌آمیزی را شروع کرد. در این شیوه هم به راحتی می‌توان به تأسیسات الکترونیکی دسترسی داشت.

پس از نصب سقف کاذب نیز می‌توان عملیات برق‌کاری را انجام داد و حتی تعداد هالوژن‌ها را کم و زیاد نمود،
پس از نصب سقف کاذب نیز می‌توان عملیات برق‌کاری را انجام داد و حتی تعداد هالوژن‌ها را کم و زیاد نمود، هرچند بهتر است برای کلیه عملیات برقی با کارشناس مربوط قبل از اجرا مشورت شود.

5-سقف کاذب طرح دار یا دکوراتیو

سقف های طرح دار به دلیل طرح و دکور متنوعی که دارند در فضاها و مکان های مختلفی استفاده می شوند. از انواع این نوع سقف های کاذب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سقف های کنافی گنبدی شکل
  • سقف های کاذب تونلی
  • سقف های کنافی با حاشیه ساده
  • سقف های کنافی با نور مخفی در حاشیه
  • سقف های کاذب کمانی
  • سقف های کنافی منحنی و قوسی

6- دکور کناف

دکور کناف اصطلاحاً به سازه ای دکوری و غیر باربر که فقط جنبه زیبایی دارد و با استفاده از صفحات کناف و سازه کناف ساخته میشود میگویند. دکور کناف معمولاً محلی برای قرارگیری مجسمه های سبک و یا بعنوان دکور پشت تلویزیون مورد استفاده قرار میگیرد. ساخت دکور کناف مستلزم طراحی سه بعدی ساختمان پیش از اجرا است. با توجه به طراحی سه بعدی طرح اولیه کناف به کارفرما نشان داده میشود.دکور کناف هم میتواند به صورت متصل به دیوار و هم میتواند به صورت پارتیشن کناف اجرا شود. برای اجرای دکور کناف از گچبرگ ۶/۵ میلیمتری استفاده میشود. تجربه استادکار کناف در اجرای صحیح دکور کناف بسیار مهم است. از این رو قیمت اجرای دکور کناف معمولاً به صورت توافقی بین استادکار و مشتری تعیین میشود.
همچنین نورپردازی دکور کناف میتواند زیبایی آن را چند برابر کند. در نورپردازی دکور کناف که قرار است مجسمه قرار داده شود معمولاً از نورپردازی نقطه ای و در نورپردازی دکور کناف پشت تلویزیون یا اصطلاحاً دکور کناف تی وی ست از نورپردازی خطی استفاده میشود. پتینه کاری و یا نقاشی دکور کناف نیز تاثیر زیادی در زیبایی آن دارد.

هزینه کناف کاری چیست؟

عوامل متعدد و متنوعی در این امر دخیل هستند. معمولا پس از بازدید از محل می‌توان در مواردی همچون هزینه کارگر، هزینه‌ی مواد و میزان کار صحبت کرد و قیمتی مناسب ارائه داد. این قیمت شامل قیمت پایه، هزینه رفت و آمد و عوامل پیش‌بینی نشده است. عوامل پیش بینی نشده شامل وسعت کار و تعداد مجریان اجرا و… است.

برخی متخصصین هزینه کناف را بر اساس قیمت مشخص بر هر مترمربع، و برخی دیگر بر اساس ترکیبی از میزان زمان مورد نیاز و حجم کار می‌دانند. علاوه بر این قیمت کار در خانه ای که بازسازی می‌گردد به مراتب بیشتر از یک منزل نوساز است. کار در هنگام بازسازی و تغییر دکوراسیون به مراحل مختلفی وابسته است که معمولاً قبل از انجام پیش‌بینی در مورد آن نشده است، لذا کار در منزل نوساز بسیار راحت‌تر و بی‌دردسرتر است.

علاوه بر این می‌توان به هزینه‌ی مواد هم اشاره نمود. هزینه مواد بین ۱۵ الی ۵۰ درصد کل هزینه‌های پروژه را در بر می‌گیرد، بنابراین متناسب با حجم و اندازه‌ی کار هزینه متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید