آرماتور بندی ساختمان

آرماتور بندی ساختمان

آرماتور بندی فرایندی است که در آن میلگردها و سایر محصولات فولادی با ترتیب خاص کنار هم چیده می‌شوند و به کمک جوشکاری سرد یا بست فلزی به هم وصل می شود.

آرماتور بندی یکی از اصلی ترین شیوه ها برای ایجاد ساختمان‌های مدرن است که باعث می‌شود ساختمان از لحاظ مهندسی مقبولیت داشته باشد. در واقع ترکیب آرماتور و بتون باعث ایجاد یک نوع سنگ مصنوعی می‌شود که از لحاظ مختلف مناسب می باشد.

مراحل آرماتور بندی

  1.  طراحی ساختمان و مشخص کردن اجزای آن: قبل از شروع ساخت و ساز و تهیه مصالح یک ساختمان باید نقشه کلی آن طراحی شود و قسمت های مورد نیاز آن رسم و مشخص شود.
  2. خرید میلگرد: برای پروژه های ساده و کوچک مانند ساختمان های معمولی می توانید از میلگردهای فولادی آجدار برای آرماتور استفاده کنید. برای ساختمان های پیچیده مانند مجتمع های مسکونی بزرگ یا مجتمع فروشگاهی بزرگ و یا مخازن و… باید یک فرم مخصوص برای خرید انواع میلگرد تهیه کنید و با توجه به نیاز ساختمان و نحوه آرماتور بندی آنها را خریداری کنید.
  3. با طراح و نقشه کش آرماتور بندی ساختمان مشورت کنید: بعد از این که میلگرد ها را با توجه به سفارش طراح ساختمان تهیه کردید میتوانید در مورد آرماتور بندی با مهندس ناظر خود مشورت کنید. در واقع این مهندس اندازه و نوع میلگرد ها را بررسی می کند و آنها را با جزئیات کامل با نقشه ساختمان مقایسه می کند. برای پروژه های پیچیده معمولا مهندس طراح به صورت کامل در محل کار حضور دارد و کیفیت آرماتوربندی را مورد بررسی قرار می‌دهد. اما برای ساختمانهای کوچک و ساده تر فاصله میلگرد ها و تغییر شکل آنها اهمیت چندانی ندارد و نیازی به حضور مداوم مهندس ناظر نیست.
  4. یک روش مناسب برای آرماتور بندی انتخاب کنید: روش های مختلفی برای خم کردن میلگرد و ایجاد آرماتور وجود دارد که هر کدام از آنها برای یک نوع خاص از سازه های بتنی مناسب است. برخی روش منظم برخی روش کراواتی و برخی روش گره زدن را می پسندند .برای آرماتور بندی نمی توان از جوشکاری استفاده کرد. زیرا جوشکاری فاقد انعطاف بوده و در صورت اعمال فشار می‌شکند و استحکام کششی را کاهش می دهند .به طور کلی برای بستن میلگردها به کمک سیم مفتول دو روش وجود دارد: الف) روش ضربدری. ب) روش بستن از کنار. در روش ضربدری دو میلگرد آرماتور بر روی یکدیگر قرار می گیرند و سیم مفتول به حالت ضربدری از زیر و روی آنها عبور می کند. در روش بستن از کنار بعد از قرار گرفتن میلگرد ها بر روی هم سیم مفتول از زیر میلگرد پایینی عبور داده می‌شود و از کنار میلگرد بالایی عبور می کند و انتهای آن ها به هم بسته می شود. این شیوه به نام کراواتی نیز معروف می‌باشد که بیشتر در فونداسیون و سقف استفاده می شود.
  5. در مورد نحوه قرارگیری آرماتور و میلگرد ها تصمیم‌گیری کنید : نحوه قرارگیری آرماتور در سازه های بتنی نقش بسیار مهمی در رسیدن بتن به نقاط مختلف دارد. برای ستون های بزرگ که در آنها از میلگرد های بزرگ استفاده می شود فضای بیشتری در اختیار آرماتور و قالب آن قرار دهید و تلاش کنید بهتون به تمام نقاط آرماتور برسد .
  6. آرماتوربندی را دوباره چک کنید: یکی از مراحل که مهندسین همیشه در مورد آن توصیه می کنند بررسی چندباره آرماتور قبل از بتن ریزی است.معمولا آرماتور حین جابه‌جایی یا سایر فعالیت های ساخت و ساز مشکل دار می شود یا ممکن است سیم و مفتول آنها پاره شودو…. بنابراین هنگام بررسی نهایی آرماتور بر روی آن قدم بزنید و با پا به میلگرد ها ضربه بزنید . اگر میلگردی شل شده باشد یا مفتول آن باز شده باشد باید مجددا توسط سیم مفتول آن را ببندید.
  7. قالب گذاری و بتن ریزی:  آخرین مرحله آرماتور بندی یک ساختمان شامل گذاشتن قالب در اطراف آن و بتن ریزی آن است. در قالب گذاری سعی کنید که از قالب های فلزی بیشتر استفاده کنید که مانع خروج آب سیمان از بتن شود. این قالب ها شکل های مختلفی دارند و می توانند انواع ستونهای استوانه ای را ایجاد کنند.

هزینه اجرای آرماتور بندی ساختمان

هزینه اجرای آرماتوربندی به چندین عامل بستگی دارد. وزن میلگردهای فلزی و سایز آن ها، متراژ پروژه، نوع سازه، تعداد طبقات سازه و دستمزد آرماتوربندی از جمله عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت اجرای آرماتوربندی ساختمان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید