دکوراسیون مراکز درمانی

یکی از جاهایی که می توان قدرت دکوراسیون داخلی و تاثیر آن را بر روح و روان افراد را مشاهده کرد، زمانی است که بحث دکوراسیون مراکز درمانی مطرح می شود. معمولا افرادی که به این مراکز وارد می شوند بیمار بوده و تحت فشارهای روحی و عصبی هستند به همین دلیل لازم است تا دکوراسیون در این فضاها به شکلی کاملا کاربردی، کارا و در عین حال زیبا و چشم نواز چیده شده باشد. برای آنکه بتوان همزمان به این دو هدف دست پیدا کرد لازم است قواعد و اصولی که در علم طراحی داخلی از آن یاد می شود، به خوبی رعایت گردد. ما در این متن قصد داریم برخی از مهم ترین و تاثیرگذارترین این اصول را به شما معرفی کنیم.

دردکوراسیون مراکز درمانی تنها به استفاده از رنگ سفید اکتفا نشود

تا به امروز، در اغلب دکوراسیون مراکز درمانی از رنگ سفید برای پوشاندن دیوارها استفاده می شده است. چند سالی است که  با مطرح شدن علمی به نام علم رواشناسی رنگ ها و کشف تاثیراتی که رنگ ها می توانند بر روحیه و ذهنیت افراد بگذارند، سعی می شود از دیگر رنگ ها نیز در کنار رنگ سفید استفاده شود. در گذشته برای آنکه ثابت کنند یک محیط تمیز بوده و آلوده نیست، رنگ سفید یکی از رایج ترین و متداول ترین رنگ های موجود بود اما با گذشت زمان سعی شد تا روحیه بیمار نیز در انتخاب رنگ مناسب در مراکز درمانی دخالت داده شود.

موضوع بسیار مهمی که در مورد استفاده از رنگ ها باید عنوان شود، تناسب و ایجاد تعادل در رنگ هاست. اگر قرار است رنگ های متفاوت، در یک فضای بسته و به خصوص یک مرکز درمانی به کار برده شوند باید بتوان تعادل را بین همه آنها حفظ کرد و در استفاده از یک رنگ زیاده روی نکرد.

بیشتر بخوانید  خصوصیات دکوراسیون سنتی

انتخاب مصالح مناسب در دکوراسیون مراکز درمانی

موضوع مهم دیگری که در بحث دکوراسیون مراکز درمانی مطرح می شود، انتخاب مصالح مناسب برای یک مرکز درمانی است. زمانی که قرار است یک متریال خاص برای پوشاندن سطح دیوار و یا کف استفاده گردد باید به چند سوال پاسخ داد: آیا می توان این متریال را به راحتی شستشو داد؟ آیا متریال مورد استفاده برای کف و دیوار با مواد شوینده رایجی که در بازار وجود دارد، تمیز می شود؟ آیا مواد ضد عفونی کننده ای که در بیمارستان به کار برده می شود، می تواند به این سطوح آسیبی وارد کند؟ سطح مورد نظر چند بار باید شسته شود تا آلودگی و باکتری که بر روی آن قرار گرفته، از بین رفته و هیچ مشکلی برای پرسنل و بیماران به وجود نیاورد؟ اینها چند مورد از مهم ترین سوالاتی است که به هنگام انتخاب یک ماده مناسب برای پوشاندن سطوح مختلف در یک مرکز درمانی باید در نظر گرفته شود و متریالی انتخاب شود که بیشترین مقاومت و دوام را داشته باشد و به راحتی در اثر شستشو با مواد شوینده و ضد عفونی کننده دچار آسیب نشود. به طور مثال میتوان از درب های پلی وود که کاملا ضد آب بوده  و خراب نمیشود برای سرویس بهداشتی استفاده نمود و یااز کاغذ دیواری های قابل شستشو استفاده نمود .

استفاده از المان های طبیعی در دیزاین مراکز درمانی فراموش نشود

روح انسان با طبیعت گره خورده و هر زمانی که او یک منظره طبیعی را مشاهده می کند و یا به دل طبیعت قدم می گذارد، آرامشی وصف ناپذیر تمام وجود او را در بر خواهد گرفت. یکی از مهم ترین اوقاتی که باید سعی شود افراد شرایطی نرمال و آرام را سپری کنند، زمانی است که یک فرد در یک مرکز درمانی حضور دارد. در این شرایط، می توان با استفاده از راهکارهای مختلف، قوه تخیل و خیال پردازی بیماران را به راه انداخت و آنها را به سمتی سوق داد که تصور کنند در مرکز درمانی حضور نداشته و در عوض، در فضایی آرام و زیبا حضور دارند.

بیشتر بخوانید  دکوراسیون قنادی

برای آنکه بتوان نشانه هایی از طبیعت را به دکوراسیون مراکز درمانی اضافه کرد می توان کارهای مختلفی انجام داد. از جمله این کارها، استفاده از تصاویری است که حاوی جنگل، دریا، آسمان آبی و یا رودخانه ها هستند. این تصاویر و تابلوها در کم کردن استرس و اضطراب بیمار افرادی که در یک فضای درمانی حضور دارند موثر بوده و می توانند حتی در روند درمان بیماری نیز کمک کننده باشند.

در دکوراسیون مراکز درمانی به پرسنل نیز باید توجه شود

راحتی و ارائه بهترین خدمات به بیماران و مراجعه کنندگان تنها بخشی از اهدافی است که باید در دکوراسیون مراکز درمانی به آنها توجه شود. در طراحی داخلی، باید به پرسنل و کارکنانی که در یک محیط درمانی کار می کنند نیز توجه داشت. یک طراحی داخلی زمانی می تواند کارایی خود را بروز دهد که هم به مشکلات بیماران توجه کند و هم بهترین شرایط را برای کار کردن پرسنل فراهم نماید.

فضایی که برای رفت و آمد کارکنان در نظر گرفته شده است، محلی که تجهیزات در آن قرار گرفته اند، در نظر گرفتن یک فضای مناسب برای استراحت پرسنل و غیره از جمله مواردی هستند که در دکوراسیون مراکز درمانی باید مورد توجه باشند بدین منظور میتوان از درب آکوستیک که عایق صدا هستند استفاده نمود . این توجه به کارکنان اجازه می دهد تا بدون استرس و در نهایت آرامش به کار خود پرداخته و بهترین خدمات را در اختیار بیماران قرار دهند.

نورپردازی در دکوراسیون مراکز درمانی فراموش نشود

تنها رنگ ها نیستند که می توانند تغییراتی بسیار قابل ملاحظه در یک محیط ایجاد کنند، بلکه نور نیز از این توانایی و قدرت برخوردار است و می تواند دکوراسیون مراکز درمانی با تحول شگرفی رو به رو کند. یکی از مواردی که باید در نورپردازی مورد توجه باشد شدت رنگ است. معمولا زمانی که نور به کار برده شده در محیط، زیاد و به طیف آبی تمایل پیدا می کند، استرس افراد حاضر در مراکز درمانی افزایش پیدا می کند و این در حالی است که استفاده از نوری با شدت کم، در صورتی که به طیف رنگ زرد تمایل داشته باشد، می تواند خستگی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید  دکوراسیون کافی شاپ

اگر در یک فضای بسته از چراغ های که رنگ های ترکیبی دارند استفاده شود، انتخاب بسیار مناسبی برای دکوراسیون مراکز درمانی صورت گرفته است. معمولا کنار هم قرار گرفتن چراغ هایی با رنگ های سرد و گرم، می تواند فضایی لطیف و مناسب در یک مرکز درمانی به وجود آورد.

درب کلاسیک

-14%
قیمت اصلی تومان22,000,000 بود.قیمت فعلی تومان19,000,000 است.
-12%
قیمت اصلی تومان25,000,000 بود.قیمت فعلی تومان22,000,000 است.
-12%
قیمت اصلی تومان25,000,000 بود.قیمت فعلی تومان22,000,000 است.
-14%
قیمت اصلی تومان22,000,000 بود.قیمت فعلی تومان19,000,000 است.
-14%
قیمت اصلی تومان22,000,000 بود.قیمت فعلی تومان19,000,000 است.
-12%
قیمت اصلی تومان25,000,000 بود.قیمت فعلی تومان22,000,000 است.

دیدگاهتان را بنویسید