گچ کاری و سفید کاری ساختمان

گچ کاری و سفید کاری ساختمان یکی از مهمترین مراحل در نازک کاری ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی می باشد. اصول صحیح در گچ کاری ساختمان می تواند تاثیر شگرفی و در طراحی داخلی داشته باشد.
یکی از کارهای مهم و کاربردی در پایان ساخت یک بنا و یا بازسازی یک ساختمان گچ کاری و سفید کاری می باشد. این کار توسط گچ کار انجام می شود و هدف از انجام آن رسیدن به یک سطح هموار و کاملا یکدست است. بعد از انجام گچکاری که اصطلاحا به آن سفید کاری هم گفته می شود، سطح مورد نظر آماده‌ی رنگ آمیزی و یا نصب کاغذ دیواری خواهد بود. به عبارت دیگر در اکثر مواقع، انجام گچکاری و صاف نمودن سطوح پیش از اجرای نقاشی و یا نصب کاغذ دیواری کاملا ضروری است. چرا که در غیر اینصورت، زیبایی و جلوه‌ی خوبی نخواهند داشت. با این اوصاف پر واضح است که اجرای اصولی گچ کاری از اهمیت بالایی برخوردار است و برای این منظور نیاز به یک استادکار و بنای ماهر و با تجربه می باشد.

مراحل گچ کاری و سفید کاری

گچ کاری و سفید کاری خود شامل مراحل مختلفی می باشد که رعایت آن الزامی می باشد.

شمشه گیری دیوار ها

پس از دیوار چینی با توجه اینكه دیوارهای خالی را به صورت سفالی (آجر چینی بدون شمشه ملات) می‌چینند، دقت این گونه حصار چینی از لحاظ شاقول بودن و تراز بودن بسیار مهم است. به وسیله شمشه گیری ، دیوار را همسطح قرار می‌دهند.‌ بدین صورت كه نخست با چشم بلندترین نقطه دیوار را تعیین می‌كنند (که این کار در سطح نما انجام میشود) و سپس با گچ و ماله نقطه صافی را در آن محل ایجاد می کنند و پس از آن ، این نقطه را با شاقول به زیر منتقل كرده و سطح كوچكی را نیز با گچ و خاك زیر دیوار (بارو) ایجاد می کنند سپس در گوشه دیگر دیوار (حصار) نقطه ای را انتخاب می کنند و دوباره با گچ وخاك نقطه صاف و مسطحی را در آن‌ ایجاد ‌‌می کنند.

بیشتر بخوانید  کفسابی ساختمان

گچ و خاک دیوارها

در این مرحله به خاك رس الک شده نیاز هست که باید ابتدا خاک رس را الك كرده و با گچ به نسبت معین مخلوط کنید. نسبت این آمیخته در اصطلاح بنائی به قدرت گچ و یا زودگیری آن وابستگی دارد که بسته به نوع گچ هست. هر قدر گچ زودگیرتر باشد به خاك رس بیشتری احتیاج هست.
در اکثر موارد معمولاً به نسبت تقریبی 50 درصد خاک و 50 درصد گچ اکتفا می کنند.

سفید کاری دیوارها

بعد از اتمام مرحله گچ و خاك و خشك شدن آن اقدام به سفید كاری می‌كنند‌. ‌‌
سفید کاری دیوار ها با استفاده از گچ سفید انجام میشود.

گچ بری  و ابزار

گچ ‌بری یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌ها در طراحی داخلی و بیرونی ساختمان‌ها به حساب می‌آید. این کار در واقع یک تکنیک است که در طول زمان و با گسترش فناوری‌های جدید، نحوه‌ی انجام آن با تغییرات فراوانی همراه بوده‌است.
هنرمندان فعال در این زمینه از ابزارهای مخصوصی هم استفاده می‌کنند تا بتوانند طرح‌ها و نقش‌های منحصر به فردی را روی قالب‌های گچی به وجود بیاورند.اهمیت گچ بری در معماری ساختمان‌ها و عمارت‌ها غیر قابل انکار است، این هنر هیچ‌گاه از معماری و ساختمان‌سازی کنار گذاشته نشده و همیشه در گذر زمان همگام با توسعه ترند‌های جدید تغییر کرده‌است.
از همین رو گچ بری را باید بخشی جدانشدنی از معماری بدانیم که زیبایی و جذابیت ظاهری ساختمان‌ها را مدیون آن هستیم. همان‌طور که این هنر توانسته از زمان عبور کند و با وجود عمر زیاد، خودش را به زمان ما برساند، قطعا در آینده هم می‌توانیم آثار گچ بری را در ساختمان‌ها مشاهده کنیم.
از همین رو پیشنهاد می‌کنیم هیچ‌گاه این هنر منحصر به فرد را دست‌کم نگیرید؛ زیرا به نوعی می‌توانیم بگوییم که زیبایی بیرونی و داخلی نمای ساختمان‌ها را مدیون هنرمندان فعال در این حوزه هستیم.

بیشتر بخوانید  نصب درب ساختمانی

کشته کشی دیوارها

به دلیل زود گیر بودن گچ نمی‌توان سطح آن را صیقل (صاف) نمود‌. به همین دلیل پس از مرحله سفید كاری و قبل از آنكه ملات گچ خشك شود، روی آن را یك ورقه كشته به ضخامت چند دهم میلیمتر می‌كشند و با ماله خوب پرداخت (صاف) می‌كنند تا سطحی كاملاً صاف و حاضر نقاشی با رنگ به دست آید.

كشته ملات گچی است كه دیگر سخت نمی‌شود‌ و آن را بدین طریق تهیه می‌نمایند كه نخست پودر گچ را از الك بسیار ریزی گذرانیده و آنوقت آن‌ را همانند تعبيه ملات گچ معمولی توی آب می‌پاشند و به وسیله هم زدن ملات از سفت شدن آن جلوگیری می کنند. عمل همزدن را‌ تا حدود ۱۵ دقیقه پیوسته ادامه می دهیم تا گچ حداكثر زیاد شدن حجم خود را بدست آورد.
این ملات كاملاً یكنواخت بوده و هرگز سخت نمیشود بلكه در اثر تبخیر سطحی آب داخل آن خشك می‌شود. گچ ساختمانی به رنگ سفید بوده و به دلیل سطح صاف ، روی آن را می‌توان نقاشی کرد.

خدمات گچ کاری و سفید کاری فانوس

  • گچ کاری
  • سفید کاری
  • گچ بری بر روی سقف و دیوار
  • گچ بری آرک آشپزخانه
  • گچ کاری انواع نور مخفی
  • گچ کاری بر روی انواع رابیتس کاری
  • گچ کاری دور لامپ و لوستر

هزینه گچ کاری چقدر است؟

هزینه گچکاری یا همان سفیدکاری اغلب بر اساس متر مربع محاسبه می شود. عواملی مثل شهر محل پروژه و قیمت مصالح در آن شهر، با تجربه و مشهور بودن استادکار و همچنین مرغوبیت ملات مورد استفاده برای گچکاری در قیمت گچکاری ساختمان موثر می باشند. بدون شک قیمت گچ کاری در تهران با شهرهای دیگر متفاوت است. علاوه بر این، موقعیت مکانی محل گچ کاری نیز می تواند بر روی هزینه گچکاری اثر داشته باشد. مثلا قیمت گچ کاری روی دیوار با قیمت گچ کاری سقف و یا گچ کاری در ارتفاعاتی که نیاز به داربست داشته باشد تفاوت خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  سرامیک و کاشی کاری ساختمان

درب کلاسیک

-14%
قیمت اصلی تومان22,000,000 بود.قیمت فعلی تومان19,000,000 است.
-12%
قیمت اصلی تومان25,000,000 بود.قیمت فعلی تومان22,000,000 است.
-12%
قیمت اصلی تومان25,000,000 بود.قیمت فعلی تومان22,000,000 است.
-14%
قیمت اصلی تومان22,000,000 بود.قیمت فعلی تومان19,000,000 است.
-14%
قیمت اصلی تومان22,000,000 بود.قیمت فعلی تومان19,000,000 است.
-12%
قیمت اصلی تومان25,000,000 بود.قیمت فعلی تومان22,000,000 است.

دیدگاهتان را بنویسید