دکوراسیون داخلی چیست

«دکوراسیون» که واژه‌ای فرانسوی (Décoration) بوده و در اصطلاح نمایشنامه و تأتر به معنای فن تزئین صحنه نمایش می‌باشد عبارت است از هنر بکارگیری، جانمایی و چیدمان اشیاء در فضایی بسته که در تطبیق با شرایط محیطی، ساختاری و بصری آن می‌باشد.
بعبارتی دیگر‏، دکوراسیون داخلی یعنی عمل تزئین، آرایش و آراستن محیط داخلی از یک ساختمان یا عمارت می‌باشد که علاوه بر فن چیدمان درست اشیاء و اثاثیه، فن نورپردازی و رنگ‌آمیزی فضای داخلی با توجه به نوع کاربری مورد نظر از آن فضا را هم شامل می‌شود که اصولاً توجه به هر کدام از المان‌ها بدون لحاظ کردن دیگری، امکان پذیر نمی‌باشد.
همچنین، دکوراسیون داخلی یک ساختمان را می‌توان در تشابه با پوشش و ظاهر فردی، که اصطلاحاً مُد (Mode) نامیده می‌شود در مقام مقایسه آورد. چنانچه ساختمان را بدن انسان تشبیه کنیم دکوراسیون داخلی نیز همچون آرایش و پیرایش، جامه و البسه، تتو و خالکوبی، زیور آلات و عطر، و سایر موارد مشابه از یک مٌد، می‌توان مقایسه کرد. بنابر این، دکوراسیون همچون مُد، با توجه به حیطه کاربری، ساختار محیطی، بافت اجتماعی، تنوع فرهنگی، تغییرات فصلی، و سایر موارد، می‌بایست طراحی و اجرا گردد.
برای رسیدن به یک طرح خوب از دکوراسیون داخلی، شناخت بافت، فضا، فرم و حجم بنا ضروری است. برای این منظور، لازمست تا نوع کاربری، فرم ابعاد، مقیاس اضلاع، پوشش سطوح، سیستم تأسیساتی، جهت روشنایی و سایر موارد تأثیر گذار دیگر، بررسی شده و مطابق با آن، ایده دکوراسیون داخلی طرح‌ریزی گردد.
در نهایت یک طراح و یا دکوراتور (Décorateur/Décoratrice) با رعایت تمامی المان‌های اثرگذار در یک طرح خوب از دکوراسیون داخلی، همچون انتخاب صحیحی از جنس و رنگ بندی متریالهای مختلفی از قبیل پوشش کفها، سقفها و دیوارها، سیستم روشنایی سقفی، دیواری، پایه‌ای و آویزی، میز و مبلمان، کتابخانه و دراورها، مجسمه‌ها و تابلوها، گلدان‌ها و سایر اسباب و اثاثیه و ملحقات کاربردی و زینتی، می‌تواند عمق آرامش و آسایش، وجاهت و لطافت، نداوت و طراوت را برای ساکنین و یا کاربران آن ساختمان و عمارت به ارمغان بیاورد.

بیشتر بخوانید  نکات مهم در کابینت جزیره

درب کلاسیک

تخفیف!
تخفیف!
تخفیف!
تخفیف!
تخفیف!

دیدگاهتان را بنویسید