دکوراتیو چیست ؟

دکوراتیو چیست ؟

دکوراتیو

دکوراتیو نوعی معماری داخلی است که به بازآفرینی فضا می پردازد به گونه ای که هم زیبا و هم کاربردی باشد. دکوراتیو امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار است. ساختمان یک خانه، شرکت یا فروشگاه با نوع دکوراتیو خاص خود است که نمایانگر هویت، نیاز، درک و خواسته های مخاطبش است.
با نگاهی عمیق درمی یابیم که تاریخچه دکوراتیو به عنوان یک حرفه، به قدمت تاریخ بشر است اما دکوراتیو امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان سازی به علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست شناسی و محیط زیست است.
از نقطه نظر تعاریف جدید دکوراتیو نقطه اتصال بین معماری و طراحی داخلی محسوب می شود. چراکه از یک سو با ساختمان و اجزا آن مرتبط است و از طرفی مانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تاکید می کند.
به عقیده بسیاری از صاحبنظران از آنجا که دکوراتیو در ارتباط مستقیم با ویژگیهای شخصیتی انسان قرار دارد، بنابراین باید در طراحی آن برای یک فضای مشخص هم ویژگیهای رفتارهای انسانی اعم از عمومی و خصوصی مورد توجه قرار گیرد. با این حساب طراح دکوراتیو به هنگام دکوراتیو فضای داخلی با دو موضوع به ظاهر متفاوت سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که میخواهد آن فضا بر استفاده کننده داشته باشد.
در واقع می توان ادعا کرد که یک طراح دکوراتیو اگر افراد جامعه خود و فرهنگ افراد جامعه خود را مطالعه نکند نمی تواند در دکوراتیو خود یک محیط و فضای آرام بخش و مطلوب به وجود بیاورد.
از همین روست که امروزه دکوراتیو داخلی به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته می شود و این رشته تلاش دارد در جهت بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها برای فعالیت های روزمره انسان یعنی زندگی و کار گام بردارد.
دکوراتیو امروزه اهمیت زیادی دارد. امروزه همان قدر که کیفیت مصالح اهمیت دارد نوع دکوراتیو آنها هم مهم است. در سالهای اخیر کامپوزیت های دکوراتیو به علت ویژگی های منحصر به فرد خود مورد استقبال قرار گرفته اند. برتری های کامپوزیت های دکوراتیو مواردی چون تنوع در طرح و رنگ، مقاومت در برابر اشعه ماورابنفش، عدم نیاز به زیرسازی و استراکچر، قابلیت کار بر روی کلیه سطوح، مقاوم در برابر ضربه و آسیب، حمل و نقل و نصب آسان و قیمت مناسب است.
از آنجا که دکوراتیو در ارتباط مستقیم با ویژگیهای (روحی ـ روانی) انسان قرار دارد، بایستی برای رسیدن به یک طرح مطلوب، ویژگیهای رفتارهای انسانی در فضاهای( داخلی ـ زیستی) اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار گیرد. از اینرو طراح به هنگام دکوراتیو فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که میخواهد آن فضا بر استفاده کننده داشته باشد.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی معادل کلمه  «دکوراتیو» را  « آرایشی یا تزئینی » قرار داده است.
« دکوراتیو» : برای این کلمه معادل « آرایشی » یا « تزئینی » را قرار داده اند. کلمه « آرایشی » جزء کلمات فارسی محسوب می شود که از ترکیب بن مضارع فعل « آراستن »، و پسوند « ش » و « یاء » نسبت ساخته شده است. اما در کلمه « تزئینی » کلمه ای عربی با « یاء » نسبت ترکیب شده است. کلمه « تزئین » کلمه ای عربی است و در این زبان به عنوان مصدر باب تفعیل به کارمی رود البته نباید فراموش کرد که مصدر در این زبان جایگاهی چون مصدر زبان فارسی دارد. این معادلها در معنای « دکوراتیو » در زبان امروز به کارنمی رود و بر مفهوم خاص خود دلالت می کنند.
معماري داخلي (Interior Design) که به عنوان يک حرفه، يک هنر و يک صنعت در دنيا شناخته شده، بهينه ¬سازي فضاهاي داخلي ساختمان¬ها به منظور انجام فعاليت¬هاي روزمره يعني زندگي و کار است.معماري داخلي نقش عمده اي در كيفيت فضاي ساختمان ايفا ميكند. نحوه چيدمان و تقسيم بندي فضا، جنسيت و رنگ پوشش سطوح ( كف، سقف و ديوارها ) ، نور پردازي، مبلـمان و مجموعه عوامل موثر ديگر تعيين كننده زيبايي و كار آمدي فضاهاي داخلي هستند. امروزه تاثير معماري داخلي بر آرامش ( مجموعه هنجارهاي عصبي ) ، راندمان ( در فضاهاي اداري ) ، اثر بخشي ( در فضاهاي تجاري ) بسيار بديهي و لازم به نظر ميرسد.
هدف معماري يا طراحي داخلي عبارت است از بهبود كارکرد فيزيکي و رواني فضاهاي داخلي ساختمان‎ها، جهت تسهيل انجام فعاليتهاي روزمره زندگي در آنها. بدين‎ترتيب، فضا اصلي‎ترين عنصر طراحي داخلي به شمار مي ‎رود و حتي مي‎توان از طراحي داخلي به فضاسازي داخلي نيز تعبير نمود. طراحي داخلي در حقيقت با عنصر فضا آغاز مي‎شود و در نهايت بايستي به ارتقاي كيفيت فضا بيا‎نجامد. از اين‎رو، كيفيت فضايي طرح يكي از پارامترها و معيارهاي بسيار مهم در ارزش‎يابي پروژه‎هاي طراحي داخلي محسوب مي‎شود.
دکوراسیون داخلی چیست ؟
براساس معنی مندرج در لغت نامه آکسفورد، دکوراسیون داخلی عبارت است از: «هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه».
دکوراسیون واژه ای است فرانسوی که معادل فارسی آن بر اساس تعریف لغتنامه دهخدا عبارتست از : فّن و تخصص و رشته آموزشی آذین ، آذین بندی ، آراستن. آراستن خان و مان و کالا و جز آن
براساس معنی مندرج در دانشنامه ویکی پدیا ، دکوراسیون داخلی عبارت است از: هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها ، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه .

دکوراسیون داخلی مانند هنرهای دیگر ، دارای سبک و سیاق و اصولی است که براساس سلیقه‌ها و نیازهای هر دوره ، دستخوش تغییر می‌شوند .

معماری داخلی در واقع همان خلق فضاست ، فضایی که در عین زیبایی و اثرگذار بودن کارایی لازم را نیز داشته باشد. طراح با ترکیب اصول و ارکان تخصصی معماری داخلی با حس زیبایی شناسی ، فضایی را ایجاد می‌کند که معرف هویت، نیاز، درک و خواسته‌های طرف مقابلش است.

دکوراسیون داخلی حلقه اتصال بین دو علم معماری و طراحی داخلی است . این رشته از یک طرف مانند علم معماری با ساختمان و اجزاء و عناصر تشکیل دهنده آن ارتباط دارد و از طرف دیگر همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تمرکز می کند .

علم معماری با مسائلی با مقیاس کلان شهری در ارتباط است ، اما رشته معماری داخلی در مقیاس های انسانی و در رابطه با فضاهای عمومی و شخصی است و نتیجه آن ارتباط انسان با جهان اطراف خود است . معمار داخلی علاوه بربرخورداری از علم کافی در زمینه معماری به تحلیل و بررسی حس دریافتی از فضاهای معمارانه می‌پردازد به نحوی که حس تعلق و یکپارچگی را در فضا ایجاد می نماید و به بیان دیگر به معماری فضا از دیدگاه ساکنان یا استفاده کنندگان از آن می‌پردازد .

آیا دکوراسیون داخلی هنری پرمشتری است ؟
در دنیای امروز بخش عمده زندگی افراد در فضاهای بسته و داخلی سپری می شود. اگرچه همه ما زمانهایی را برای تفریح و هواخوری و گریز از محیطهای بسته در فضای آزاد می گذرانیم ، اما همین نشاط ناشی از جدایی از محیط بسته ، خود نشانگر کثرت اوقاتی است که در اتاق‌ها می گذرانیم . به همین سبب دکوراسیون داخلی با کیفیت مناسب ، بهترین روش برای بهبود وضعیت حرفه ای ، تحصیلی و زندگی‌مان می‌باشد.

تعداد دکوراتورهای داخلی در سطح جامعه بسیار بیشتر از آن است که عامه مردم تصور می‌کنند . اگرچه شاید شاغلین این حرفه به شهرت طراحان مد و یا هنرمندان دیگر رشته‌ها نباشند ، اما با این وجود بسیاری از دکوراتورهای داخلی از این حرفه درآمد بسیار بالایی کسب می‌کنند.

شاید دوست داشته باشید

چهارچوب آهنی درب اتاقی مدل ساده

دیدگاهتان را بنویسید